Skip to content
نقد فیلم ربه‌کا

نقد فیلم ربه‌کا (بن ویتلی – 2020) – (حضور پس از مرگ)

ربه‌­کا (Rebecca) یک فیلم در ژانر عاشقانه گوتیک و مهیج بریتانیایی در سال2020 به کارگردانی بن وتلی و فیلم‌نامه ایازجین گلدمن جو شرپنل و است. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام از دافنه دو موریه ساخته‌شده است ولیلی جیمز، ارمی همر ، کریستین

نقد فیلم قرمز

نقد فیلم سه رنگ:قرمز (کریشتوف کیشلوفسکی – 1994) – (ابتدای «خطوط عشق»، «قرمز» است بعد به سمت سیاه مایل می‌شود!)

صنعت مد برای آنانی که بنا به معیارهایی، زیبا محسوب می‌شوند، صنعتی اسکناس ساز است و قرار گرفتن مدلی خوش اندام و خوش گریم در کنار «کالایی» روی «بیلبوردی» می‌تواند معجزه کند. منظور: تمام و حتی بیشتر از آنچه ارباب­کارفرما برای تولید کالا خرج کرده،

نقد فیلم اوکی مستر

نقد فیلم اوکی مستر (پرویز کیمیاوی – 1357) – (خاک، گل، گندم)

«هویت یا کیستی به مجموعه نگرش‌ها و ویژگی‌ها و روحیات فرد و آنچه وی را از دیگری متمایز می‌کند، گفته می‌شود. هویت عبارت است از مجموعه خصوصیات و مشخصات اساسی اجتماعی، روانی، فرهنگی، فلسفی، نیستی و تاریخی همسان که به رسایی و روایی بر ماهیت

نقد فیلم مغول‌ها

نقد فیلم مغول‌ها (پرویز کیمیاوی – 1352) – (سینما در برابر رسانه)

سینما چیست‌؟ این سؤال و چالش اصلی فیلم مغول‌هاست. از ابتدا تا به انتهای فیلم بارها این سؤال نه‌تنها در تصویر، بلکه در دیالوگ‌ها به‌وضوح بیان می‌شود. مغول‌ها در بیابان سردرگم شده‌اند؛ آن‌ها به دنبال جوابی برای سؤالشان هستند. ما با یک فیلم روایی ساده

نقد مینی سریال گامبی وزیر

نقد مینی سریال گامبی وزیر (اسکات فرانک – 2020) – (بِت چشم‌هایت را ببند)

«گامبی وزیر» مینی سریالی است که در هفت قسمت توسط اسکات فرانک و آلن اسکات ساخته‌شده و نتفلیکس آن را در سال 2020 منتشر کرد. این سریال در ژانر درام و خانوادگی، اقتباسی است بر اساس رمانی با همین نام، اثر والتر تویس. گامبی وزیر

نقد فیلم ایران سرای من است

نقد فیلم ایران سرای من است (پرویز کیمیاوی – 1377) – (چو نیک و بدش از برای من است)

پرویز کیمیاوی (زاده 1318 – تهران) کارگردان، فیلمنامه نویس و تدوینگری است که همراه سهراب شهید ثالث و عباس کیارستمی از چهره های مینیمالیست در موج نوی سینمای ایران به شمار می رود. او در سال 1377 فیلم داستانی «ایران سرای من است» را ساخت.

نقد فیلم ایران سرای من است

نقد فیلم ایران سرای من است (پرویز کیمیاوی – 1377) – («تخیل» در همه جای ایران، سرای من است)

مقدمه ضمن اینکه انتظار می‌رود مخاطب دست‌کم یک‌بار فیلم را دیده باشد، همچنین انتظار می‌رود که از ادبیات کلاسیک و پایة فرهنگی خود نیز آگاه باشد. (منظور از آگاهی، لزوماً چیرگی و استاد بودن نیست). در ابتدای کلام، باید هم توضیحی در باب این رویکرد،

نقد فیلم ماشینیست

نقد فیلم ماشینیست(برد اندرسون – 2004) – (ابله در دست کریستین بیل)

«کریستوفر نولان» فیلمی دارد با عنوان «بی‌خوابی». «فئودور داستایوفسکی» کتابی به نام «ابله». «تروور روزنیک» یعنی «کریستین بیل»، بازیگری است بسیار لاغر، در نقش اول فیلم «ماشینیست» که مدت زیادی است به «بی‌خوابی» دچار شده و کتاب «ابله اثر داستایوفسکی» را می‌خواند.اینکه فیلم بی‌خوابی کریستوفر

نقد فیلم اینسپشن

نقد فیلم اینسپشن (کریستوفر نولان – 2010) – (به ایده ای که نولان در سینما کاشت فکر کن)

کیهان در حرکت، فصول طبیعت در حرکت و عشق انسان به انسان در حرکت است درست مانند حرکت «فرفره» در سکانس پایانی فیلمی از کریستوفر نولان. گاهی حضور ستاره سینمایی در نقش شخصیت اول فیلم و دیدن تار­‌­‌ و­‌‌ پود ایده فیلم‌نامه آن را تیره‌­

نقد فیلم ایثار

نقد فیلم ایثار (آندری تارکوفسکی – 1986) – (یک نوستالژی در میان جنگ سرد)

ایثار اثر تارکوفسکی یک «نوستالژی» است برای زمانی که هنوز «رنه دکارت» به دنیا نیامده بود. به اضافه، واکنشی سرد است به «جنگ سرد» بین بلوک غرب و شوروی. تمام آنچه در ادامه می‌آید تفسیر و توضیحی است بر چکیده‌ای که بیان شد. از پیش‌فرض

نقد فیلم آرایشگاه آفتاب

نقد فیلم آرایشگاه آفتاب (ناصر تقوایی – 1346) – (آرمان‌شهر در آراء اتین کابه)

آغاز سخن اتین کابه (Etienne cabet) نویسنده و اصلاحگر سوسیالیست فرانسوی است، در سال 1840 کتاب آرمان‌شهری خود را به نام «سفر به ایکاری» نوشت. او در این کتاب یک شهر آرمانی را با حکومتی منتخب تصویر می‌کند، در این حکومت مالکیت خصوصی ازمیان‌رفته است،

نقد فیلم پنج شنبه بازار میناب

نقد فیلم پنجشنبه‌ بازار میناب (ناصر تقوایی – 1348) – (میان‌آب، اورگانا… گلستانِ جنوب)

«پنجشنبه‌بازار میناب» بیش از آنکه یک فیلم مستند باشد، سفر کوتاهی است به شهر مینابِ هرمزگان. جلگه‌ی میناب محلی است سرشار از موسیقی و کشاورزی این اولین جمله‌ای است که در آغاز فیلم، نریشن گویای آن است. ناصر تقوایی از زمان کودکی، به واسطه‌ی سفرهای

نقد فیلم اربعین

نقد فیلم اربعین (ناصر تقوایی – 1349) – (طواف عشق)

ناصر تقوایی فیلم‌سازی است که برای هر مخاطب ایرانی با آثار تاریخ‌ساز در سینمای ایران شناخته می‌شود. او کارگردانی را در بخش‌های مختلف هنر بصری زیست کرده و با در هم آمیختن پارامترهای بومی، بسیار بر روی فرم سینمایی ایرانی تعمق به خرج داده است.

نقد فیلم مشهد قالی

نقد فیلم مستند مشهد قالی (ناصر تقوایی – 1347) – (پلی از بیرون به درون)

ناصر تقوایی فعالیت مستندسازی خود را نزد ابراهیم گلستان آغاز کرد. در آن زمان استودیو گلستان دارای چنان اعتباری بود که آن را به بهترین مرکز مستندسازی بخش خصوصی تبدیل کرده‌بود. نگاه‌های شخصی و دغدغه‌مندی تقوایی عامل مهمی بود که استودیو گلستان و تقوایی را

نقد فیلم روانی

نقد فیلم روانی (آلفرد هیچکاک – 1960) – (روانکاوی فیلم روانی)

در مصاحبه‌ای با حالتی اعتراضی به  «هیچکاک» می‌گویند: بعد از سکانس دوش گرفتن «ماریون کرین»، در فیلم «Psycho» شما، به تنهایی دوش گرفتن، ترسناک شده است. هیچکاک در پاسخ به مصاحبه‌کننده، با ارجاع به فیلم ترسناک دیگری در دهه­  60، و با مقداری «طنز» و

نقد فیلم سکوت

نقد فیلم سکوت (اینگمار برگمان – 1963) – (سکوت سینمایی برگمان)

فیلم «سکوت» برگمان بازنمایی دقیقی است از قدرت سکوتی هنرمندانه که تن به مفهوم‌پردازی به‌آسانی نمی‌دهد؛ اما این سکوت از سر اجبار است یا رغبت و میل؟ برای دریافت پاسخ باید به تماشای فیلم بنشینیم. نشان دادن این امر که سکوت به‌مانند صدا، کاری انجام

نقد فیلم ناخدا خورشید

نقد فیلم ناخدا خورشید (ناصر تقوایی – 1365) – (ناخدای یک دستِ جنوب)

ناصر تقوایی پس از ساخت مستندها ، چند فیلم و سریال موفق  بانام « دایی جان ناپلئون » جایگاه خود را به دست آورده و شناخته‌شده بود . درنهایت او در سال 1365 با اقتباس از روی رمان « داشتن و نداشتن» اثر « ارنست

نقد فیلم ای ایران

نقد فیلم ای ایران(ناصر تقوایی – 1368) – (مرز پر گهرِ یک فیلم‌ساز)

فیلم ، رویدادهایی را که در یک برش تاریخی که انقلابی در حال وقوع به آستانه پیروزی نزدیک شده ، در شهر کوچکی از ایران بنام «ماسوله»  به تصویر می‌کشد. گروهبان مکوندی از طرف ژاندارمری کل به سمت رئیس جدید پاسگاه به منطقه اعزام‌شده .

نقد فیلم صادق کرده

نقد فیلم صادق کُرده (ناصر تقوایی – 1351) – (عشق یا غیرت)

بعد از موفقیت «آرامش در حضور دیگران»، تقوایی سراغ ساخت فیلمی تجاری‌تر رفت. «صادق کُرده» یکی از فیلم‌های شاخص موج نوی سینمای ایران و ازجمله فیلم‌های با تم انتقام سینمای ایران است که در دهه ۵۰ خورشیدی موضوع چند فیلم مطرح آن دوران بود. مقدمه صادق

نقد فیلم نانخورهای بیسوادی

نقد فیلم نانخورهای بیسوادی (ناصر تقوایی – 1345) – (از جهل به جبر)

ازآنجاکه با اثری سروکار داریم که وجه «مؤلف‌ محورانه» خالقش در آن بسیار پررنگ است، و از طرفی به سبب تعلقش به دوران اولیه فیلم‌سازی او آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفته، شاید بد نباشد پیش از پرداختن به این مستند نسبتاً مهجور از ناصر