Skip to content
نقد فیلم تپه‌های مارلیک

نقد فیلم تپه‌های مارلیک (ابراهیم گلستان – 1342) – (شاعرانگی خاک)

گلستان مستند تپه‌های مارلیک را شش سال بعد از تأسیس استودیوی خود ساخت. فیلم‌های ماندگار «یک آتش»‌ و «موج و مرجان و خارا» از دیگر محصولات این دوران زندگی او هستند. بی‌شک این مستندها در ورزیده شدن گلستان برای ساختن فیلم‌های سینمایی مهمی همچون خشت

نقد فیلم پیرمرد و باغ سنگی‌اش

نقد فیلم پیرمرد و باغ سنگی‌اش (پرویز کیمیاوی – 1382) – (باغ بی‌برگی که می‌گوید که زیبا نیست)

اجرا با رنجی محتمل «یکی بود و یکی نبود، روزی دریکی از روستاهای اطراف شهرستان سیرجان استان کرمان، پیرمردی سرتاپا از رمز و کنایه، با محیط پیرامون خود وارد گفت و گو می شود.» مردم محلی، رسانه ها و حتی بازدیدکننده های باغ سنگی، افسانه

نقد فیلم پ مثل پلیکان

نقد فیلم پ مثل پلیکان (پرویز کیمیاوی – 1351) – (روزگار وصل خویش)

پرویز کیمیاوی را می توان یکی از کارگردانان مینیمالیست سینمای ایران شمرد. او از جمله کارگردانانی است که در آثارش به نوعی به اصالت خویش و بازگشت به اصل آدمی می پردازد. او این بازگشت به اصلیت را با نشان دادن شخصیت های گمشده در

نقد فیلم یا ضامن آهو

نقد فیلم یا ضامن آهو (پرویز کیمیاوی – 1350) – (پناهگاهِ بی‌پناهان)

پرویز کیمیاوی را می‌­توان یکی از ستون‌های اصلی رواق سینمای مستند ایران دانست و «ضامن آهو» را، یکی از خالصانه‌ترین نگاه‌های آن به یک مکان مذهبی. ضامن آهو ساختۀ پرویز کیمیاوی در سال پنجاه‌ویک، همزمان با دولتی شدن سازمان تلویزیون، هنگامی‌که کشمکشی برای جذب فیلم‌سازان

نقد فیلم تپه‌های قیطریه

نقد فیلم تپه‌های قیطریه (پرویز کیمیاوی – 1348) – (سفری در کاتاکومب تاریخ)

تپه‌ای باستانی   وقتی از میدان تجریش عزم رفتن به پارک قیطریه می‌کنی، در طول مسیر در میان سروصدای ماشین‌­ها، مغازه­‌ها، آدم­‌ها و منازل مسکونی متفاوتی را که رنگ و بوی شمال شهر دارند، مشاهده می­کنی. فرقی نمی‌کند از مسیر خیابان دکتر شریعتی، سه‌راه اسدی

نقد فیلم خاطرات خانه متروک

نقد فیلم مستند خاطرات خانه متروک (مهدی فارسی – 1394) – (تاج های برفی)

«خاطرات خانه متروک» طی 80 دقیقه و با ضرباهنگی مناسب موفق می‌شود اوضاع‌واحوال ایران حین جنگ جهانی اول را به بهترین شکل ممکن روایت کند. کارگردان از هرگونه قضاوت و موضع‌گیری خودداری کرده و صرفاً همان‌طور که در عنوان‌بندی می‌آید، با تکیه‌بر خاطرات، دست‌نوشته‌ها و

نقد فیلم آرایشگاه آفتاب

نقد فیلم آرایشگاه آفتاب (ناصر تقوایی – 1346) – (آرمان‌شهر در آراء اتین کابه)

آغاز سخن اتین کابه (Etienne cabet) نویسنده و اصلاحگر سوسیالیست فرانسوی است، در سال 1840 کتاب آرمان‌شهری خود را به نام «سفر به ایکاری» نوشت. او در این کتاب یک شهر آرمانی را با حکومتی منتخب تصویر می‌کند، در این حکومت مالکیت خصوصی ازمیان‌رفته است،

نقد فیلم پنج شنبه بازار میناب

نقد فیلم پنجشنبه‌ بازار میناب (ناصر تقوایی – 1348) – (میان‌آب، اورگانا… گلستانِ جنوب)

«پنجشنبه‌بازار میناب» بیش از آنکه یک فیلم مستند باشد، سفر کوتاهی است به شهر مینابِ هرمزگان. جلگه‌ی میناب محلی است سرشار از موسیقی و کشاورزی این اولین جمله‌ای است که در آغاز فیلم، نریشن گویای آن است. ناصر تقوایی از زمان کودکی، به واسطه‌ی سفرهای

نقد فیلم اربعین

نقد فیلم اربعین (ناصر تقوایی – 1349) – (طواف عشق)

ناصر تقوایی فیلم‌سازی است که برای هر مخاطب ایرانی با آثار تاریخ‌ساز در سینمای ایران شناخته می‌شود. او کارگردانی را در بخش‌های مختلف هنر بصری زیست کرده و با در هم آمیختن پارامترهای بومی، بسیار بر روی فرم سینمایی ایرانی تعمق به خرج داده است.

نقد فیلم مشهد قالی

نقد فیلم مستند مشهد قالی (ناصر تقوایی – 1347) – (پلی از بیرون به درون)

ناصر تقوایی فعالیت مستندسازی خود را نزد ابراهیم گلستان آغاز کرد. در آن زمان استودیو گلستان دارای چنان اعتباری بود که آن را به بهترین مرکز مستندسازی بخش خصوصی تبدیل کرده‌بود. نگاه‌های شخصی و دغدغه‌مندی تقوایی عامل مهمی بود که استودیو گلستان و تقوایی را

نقد فیلم نانخورهای بیسوادی

نقد فیلم نانخورهای بیسوادی (ناصر تقوایی – 1345) – (از جهل به جبر)

ازآنجاکه با اثری سروکار داریم که وجه «مؤلف‌ محورانه» خالقش در آن بسیار پررنگ است، و از طرفی به سبب تعلقش به دوران اولیه فیلم‌سازی او آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفته، شاید بد نباشد پیش از پرداختن به این مستند نسبتاً مهجور از ناصر

نقد فیلم مستند بادجن

نقد فیلم مستند بادجن (ناصر تقوایی – 1348) – (چگونگی پدیداری شهر و تن در مستند باد جن)

نقدهای متفاوت و متنوع بر مستند باد‌‌ جن (1348) ناصر تقوایی شده است. در مقاله سیاست بر مستند باد جن سایه می‌گستراند، علیرضا ارواحی به بررسی نوشتارهایی که در هفت مبحث حول محور این مستند مطرح‌شده،پرداخته است. ارواحی در نتیجه‌گیری پایانی نوشته است: «در مستند

نقد فیلم مستند نخل

نقد فیلم مستند نخل (ناصر تقوایی – 1348) – (نَخل، به قامت خدایان)

فیلم پانزده ‌دقیقه‌ای نخل، از اولین مستندهایی به‌حساب می‌آید که ناصر تقوایی در زادگاهش جنوب ایران ساخته است. با کمترین تجهیزات و امکانات آن روزها به نخلستانی رفت و از قامت نخل‌های بارور، تا کرانه خلیج‌فارس را از نخلداران و لِنجداران فیلم‌برداری کرد. فیلم نخلِ

نقد فیلم مستند فروغ فرخزاد

نقد فیلم مستند فروغ فرخزاد

ناصر تقوایی یکی از نویسندگان حوزۀ  ادبیات ایران است که به دلیل قریحۀ ذاتی و سخت کوشی توانست در اندک زمانی، به یکی از برجسته‌ترین و اثرگذارترین سینماگران جنبش موسوم به« موج نو »تبدیل گردد. با وجود آن‌که به لحاظ ماهوی، نقدهای جدّی بر جنبش

نقد فیلم موسیقی جنوب (زار)

نقد فیلم موسیقی جنوب: زار (ناصر تقوایی – 1350) – (آن‌ زمان که باد می‌آید)

فیلم مستند موسیقی جنوب محصول سال ۱۳۵۰، یکی از کارهای آقای ناصر تقوایی، کارگردان گران‌قدر کشورمان است. در این فیلم همچون سایر مستنداتِ ایشان سعی شده گوشه‌هایی دیده نشده یا کمتر دیده‌شده از زندگی مردم نواحی جنوبی کشورمان به نمایش گذاشته شود. این فیلم محصولی

نقد فیلم لیلا خالد: هواپیما ربا

نقد فیلم لیلا خالد:هواپیما ربا (بدنامی یا گمنامی ؟!)

لینا مقبولِ سوئدی‌-فلسطینی، این شانس را داشته تا در نخستین تجربۀ کارگردانی‌ خود سراغ اسطورۀ دوران نوجوانی‌اش برود. اسطوره‌ای که اینک در پسِ ضرباتِ زمانه سطر‌-سطر اندیشه‌هایش با افکار امروزش در تضاد قرار گرفته‌اند. اکنون غبار شَر و شور نوجوانی‌ لینا فرونشسته و عقل و