Skip to content
نقد فیلم آندری روبلف

نقد فیلم آندری روبلف (آندری تارکوفسکی – 1966) – (گذرگاه ایمان در عصر خشونت و کوته‌اندیشی)

من مانده‌ام کسانی که ارزش‌یابی فیلم سینمایی را صرفاً بر اساس ساختارهای فرمی و علمی سینما می‌دانند، در ارتباط با ارزش‌های معنوی و درونی فیلم بزرگی مثل «آندری روبلف» تارکوفسکی چگونه می‌خواهند نظر دهند. توانمندی نقد این‌گونه فیلم‌ها، تنها به اینکه کسی سینما را می‌شناسد

نقد فیلم داستان کارآگاه

نقد فیلم داستان کارآگاه (ویلیام وایلر – 1951) – (پیش‌بینی، کار هرکسی نیست)

هر سخن مکان و زمانی دارد. همان‌طور که تعیین مکان کلمات در صفحه، بخشی از خرد نویسنده را انعکاس می‌­دهد، مکان دوربین و «چگونگی حرکت» آن نیز، تعیین می­‌کند مفهومی که کارگردان درصدد بیان آن است، چقدر سینمایی است و آیا «حسی زیبایی‌شناسانه» به دنیا

نقد فیلم دوازده مرد خشمگین

نقد فیلم دوازده مرد خشمگین (سیدنی لومت – 1957) – (یک «مرد خشمگین» نیست!)

در ادبیات عامه، طرز فکری رایج است با این مضمون: قضاوت نکنیم. آیا خود این شعار یا گفته­ی «قضاوت نکنیم»، نوعی قضاوت و داوری نیست؟ به بیانی دیگر، قضاوتی را در خود پنهان نکرده است: یعنی به مخاطب می­‌گوییم قضاوت نکن. در واقع از قبل

نقد فیلم داستان توکیو

نقد فیلم داستان توکیو (یاسوجیرو اُزو – 1953) – (نوریکو در داستان توکیو، یک نوستالژی است برای یاسوجیرو اُزو)

در فیلم «استاکر» اثر «آندری تارکوفسکی» یکی از بازیگران می‌گوید: «زندگی توی قرون وسطا جالب بود. هر خانه روح خودش رو داشت. هر کلیسایی خدای خودش رو داشت. مردم جوان بودن ولی حالا بچه چهارساله، پیره!». زیگمونت باومن کتابی دارد با عنوان «عشق سیال». استدلال

نقد فیلم مغول‌ها

نقد فیلم مغول‌ها (پرویز کیمیاوی – 1352) – (نقش رسانه و تأثیر آن بر زندگی)

خلاصه داستان فیلم مغول‌ها: «پرويز (پرويز كيمياوي)، كارگردان تلويزيون، در حال تدارك برنامه‌ای در معرفي تاريخ سينماي جهان است. او در عين حال می‌خواهد نخستين فيلم سینمایی‌اش را بسازد. همسرش (فهيمه راستكار) مشغول تنظيم رساله‌ای درباره حمله مغول‌ها به ايران است. پرويز براي نظارت بر

نقد فیلم اوکی مستر

نقد فیلم اوکی مستر (پرویز کیمیاوی – 1357) – (اغراق‌های واقعی)

اوکی مستر سومین تجربه بلند کیمیاوی است. تجربه‌ای که مثل بسیاری فیلم‌های دیگر مقارن شد زمان ساخت آن با انقلاب  و سرنوشت تلخی را برای آن رقم زد که همان ندیدن رنگ پرده برای همیشه بود. نگاه کیمیاوی در این فیلم همان نگاهی است که

نقد فیلم شنای پروانه

نقد فیلم شنای پروانه (محمد کارت – 1398) – (پروانه‌ای قوی امّا بی‌بال)

نخستین اثر محمد کارت فیلمِ «شنایِ پروانه» است . او پیش از ‌این کار تجربه ساخت فیلم کوتاه «بچه خور» و همچنین مستند «آوانتاژ» را در کارنامه خود داشته است . محمد کارت موضوع‌های اجتماعی و مشکلاتی مانند اعتیاد، فقر، قمار، مشکلات بیغوله نشین­های پایین‌شهر

نقد فیلم نویِ‌زال

نقد فیلم نویِ‌زال (داگور کری – 2003) – (بی‌رنگ‌تر از برف)

ازدواج کنی پشیمان خواهی شد. ازدواج نکنی پشیمان خواهی شد. ازدواج کنی یا نکنی درهرصورت پشیمان خواهی شد. اینکه مزدوج شوی یا خیر درهرصورتی پشیمان خواهی شد. بر بلاهت جهان بخندی پشیمان خواهی شد. بر این حماقت گریه هم کنی پشیمان خواهی شد. در هر

نقد فیلم چهارصد ضربه

نقد فیلم چهارصد ضربه (فرانسوا تروفو – 1959) – (فقر و سینما در فیلم چهارصد ضربۀ تروفو)

در احادیث نقل است: «شیطان از در فقر وارد می‌شود»؛ اما اثر فقر چیست؟ در یک‌کلام، فروپاشی هر نظمی یا پاره کردن هر رشته‌ای. می‌دانیم فقر و فروپاشی هر دو انتزاعی‌اند و فقر هم هر صفتی به خودش بگیرد، توفیری در اصل موضوع نمی‌کند چون

نقد فیلم ماتریکس

نقد فیلم ماتریکس (خواهران واچوفسکی – 1999) – (در باب بینش‌های فلسفی«Matrix»)

می‌گویند «واچوفسکی­ها »، کارگردان‌های ماتریکس، یکی از کتاب‌های «ژان بودریار»، فیلسوف مطرح فرانسوی و از متفکران «پسامدرنیسم»، را به تمام بازیگران فیلم داده تا قبل از بازی حتماً مطالعه کنند در ادامه، ژان بودریار بعد از تماشای فیلم، اعتراض کرده که ایده‌های فلسفی‌اش، خیلی خوب

نقد فیلم پاپیون

نقد فیلم پاپیون (فرانکلین جی شافنر – 1973) -(چرا پروانۀ «پاپیون» تنهاست؟)

پاپیون به معنی پروانه است. نام مستعار «مک کویین». نیاز و آسیب‌پذیری باعث دوستی دگا و پاپیون می‌شود گرچه داستان می‌گوید این دو خلاف‌کارند. آدم در زندان باهم بندی‌ها احساس هم سرنوشتی می‌کند اما وقتی مسئله بقا وسط باشد این احساس خواب می‌رود. مسئله بقا

نقد فیلم فهرست شیندلر

نقد فیلم فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ – 1993) – (کلاس درس «فهرست شنیدلر»)

وقتی سطح سواد خواننده بالا باشد، نویسنده باید بااحتیاط کلمه ردیف کند و پایین بیاید. وقتی اثری در سطح جهان برای بسیاری از انسان‌ها مهم باشد، باید قبل از اظهارنظر، خوب مفاهیم را چکش‌کاری شود. وقتی اثری جایزه‌ها ببرد و به‌نوعی برند شود، باید بسیاری

نقد فیلم ربه‌کا

نقد فیلم ربه‌کا (بن ویتلی – 2020) – (حضور پس از مرگ)

ربه‌­کا (Rebecca) یک فیلم در ژانر عاشقانه گوتیک و مهیج بریتانیایی در سال2020 به کارگردانی بن وتلی و فیلم‌نامه ایازجین گلدمن جو شرپنل و است. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام از دافنه دو موریه ساخته‌شده است ولیلی جیمز، ارمی همر ، کریستین

نقد فیلم قرمز

نقد فیلم سه رنگ:قرمز (کریشتوف کیشلوفسکی – 1994) – (ابتدای «خطوط عشق»، «قرمز» است بعد به سمت سیاه مایل می‌شود!)

صنعت مد برای آنانی که بنا به معیارهایی، زیبا محسوب می‌شوند، صنعتی اسکناس ساز است و قرار گرفتن مدلی خوش اندام و خوش گریم در کنار «کالایی» روی «بیلبوردی» می‌تواند معجزه کند. منظور: تمام و حتی بیشتر از آنچه ارباب­کارفرما برای تولید کالا خرج کرده،

نقد فیلم اوکی مستر

نقد فیلم اوکی مستر (پرویز کیمیاوی – 1357) – (خاک، گل، گندم)

«هویت یا کیستی به مجموعه نگرش‌ها و ویژگی‌ها و روحیات فرد و آنچه وی را از دیگری متمایز می‌کند، گفته می‌شود. هویت عبارت است از مجموعه خصوصیات و مشخصات اساسی اجتماعی، روانی، فرهنگی، فلسفی، نیستی و تاریخی همسان که به رسایی و روایی بر ماهیت

نقد فیلم مغول‌ها

نقد فیلم مغول‌ها (پرویز کیمیاوی – 1352) – (سینما در برابر رسانه)

سینما چیست‌؟ این سؤال و چالش اصلی فیلم مغول‌هاست. از ابتدا تا به انتهای فیلم بارها این سؤال نه‌تنها در تصویر، بلکه در دیالوگ‌ها به‌وضوح بیان می‌شود. مغول‌ها در بیابان سردرگم شده‌اند؛ آن‌ها به دنبال جوابی برای سؤالشان هستند. ما با یک فیلم روایی ساده

نقد فیلم ایران سرای من است

نقد فیلم ایران سرای من است (پرویز کیمیاوی – 1377) – (چو نیک و بدش از برای من است)

پرویز کیمیاوی (زاده 1318 – تهران) کارگردان، فیلمنامه نویس و تدوینگری است که همراه سهراب شهید ثالث و عباس کیارستمی از چهره های مینیمالیست در موج نوی سینمای ایران به شمار می رود. او در سال 1377 فیلم داستانی «ایران سرای من است» را ساخت.

نقد فیلم ایران سرای من است

نقد فیلم ایران سرای من است (پرویز کیمیاوی – 1377) – («تخیل» در همه جای ایران، سرای من است)

مقدمه ضمن اینکه انتظار می‌رود مخاطب دست‌کم یک‌بار فیلم را دیده باشد، همچنین انتظار می‌رود که از ادبیات کلاسیک و پایة فرهنگی خود نیز آگاه باشد. (منظور از آگاهی، لزوماً چیرگی و استاد بودن نیست). در ابتدای کلام، باید هم توضیحی در باب این رویکرد،

نقد فیلم ماشینیست

نقد فیلم ماشینیست(برد اندرسون – 2004) – (ابله در دست کریستین بیل)

«کریستوفر نولان» فیلمی دارد با عنوان «بی‌خوابی». «فئودور داستایوفسکی» کتابی به نام «ابله». «تروور روزنیک» یعنی «کریستین بیل»، بازیگری است بسیار لاغر، در نقش اول فیلم «ماشینیست» که مدت زیادی است به «بی‌خوابی» دچار شده و کتاب «ابله اثر داستایوفسکی» را می‌خواند.اینکه فیلم بی‌خوابی کریستوفر

نقد فیلم اینسپشن

نقد فیلم اینسپشن (کریستوفر نولان – 2010) – (به ایده ای که نولان در سینما کاشت فکر کن)

کیهان در حرکت، فصول طبیعت در حرکت و عشق انسان به انسان در حرکت است درست مانند حرکت «فرفره» در سکانس پایانی فیلمی از کریستوفر نولان. گاهی حضور ستاره سینمایی در نقش شخصیت اول فیلم و دیدن تار­‌­‌ و­‌‌ پود ایده فیلم‌نامه آن را تیره‌­